Tehetséggondozás és tehetségfejlesztés
az
Árpád Vezér Általános Iskolában

Nevelő - oktató munkánk céljai között az egyik legfontosabb számunkra, hogy a tehetség megkeresésével, fejlesztésével biztosítsuk a gyermekek számára az esélyegyenlőséget, lehetőséget teremtve minden gyermeknek az önmegvalósításra, a közösségért közösségben való tevékenykedés átélésére.

Hisszük, hogy minden gyermek tehetséges valamiben, azért dolgozunk, hogy sikerekhez segítsük a nehezebben teljesítő gyermekeket is.

Iskolánk tehetségpontként négy fontos feladatot kell, hogy ellásson: tehetségazonosítás, tehetséggondozás, tehetség tanácsadás, a tehetségpontok hálózatába való bekapcsolódás.

A tehetséggondozás több részterületén kívánunk programot indítani előzetes felmérés alapján.

A szülőkkel és a diákokkal történő beszélgetések során jelöltük meg azokat a területeket, amelyekre a fő hangsúlyt szeretnénk helyezni. Szülői értekezleteken, szülői választmányi gyűléseken mondták el a szülők azon elvárásaikat, amelyeket a tehetséggondozásban intézményünkkel szemben támasztanak.

Diákjaink a diákönkormányzati gyűléseken, osztályfőnöki órákon mondhatták el igényeiket. A nevelőtestület a több éve sikeresen működő, sok gyereket vonzó területek fejlesztését javasolta.

  • idegen nyelv
  • drámajáték/színjátszás, musical/
  • kosárlabda,atlétika
  • képzőművészetek

Az idegen nyelv területén a tehetséggondozó munka mind az alsó, mind a felső tagozatos tanulók körében folyt eddig is. Szép számmal vesznek részt tanulóink városi, megyei, országos versenyeken, ahol mindig nagyon előkelő helyezéseket érnek el. Éves szinten ez közel 100 gyermeket érintett. Az angolul, illetve németül tanuló tehetséges gyermekeknek az egyik legnagyobb kihívás nyelvi közegben használni az elsajátított idegen nyelvet. Diákjaink számára biztosítjuk ezt a lehetőséget az évek óta fennálló testvériskolai kapcsolatunkkal a németországi Paderbornban. A testvériskolai projektekben évenként 30-35 gyermek vesz részt. Célkitűzéseink között szerepel újabb uniós országokban testvériskolai kapcsolatok építése, mellyel szeretnénk az ebben résztvevők létszámát megduplázni.

A továbbtanulási mutatók is nagyon jók. A középiskolák idegen nyelvi tagozataira jelenleg tanulóink 40%-a jelentkezik, akik 100%-ban sikeresen felvételiznek. Célunk a felvételizők arányát növelni és minél több tanulónknak a nyelvvizsgára lehetőséget biztosítani.

Felső tagozatban 15 éve kezdődött el egy városi viszonylatban egyedülálló munka, musicalek színpadra állítása zenei alappal, élőben történő énekléssel. Az e területen évek óta folyó kiváló tehetséggondozó munka nemcsak az országos, megyei és városi versenyeken elért kiemelkedő eredményekben tükröződik, hanem abban az elismerésben is, mellyel Debrecen város jutalmazta a dráma munkaközösség tagjait. 2006-ban „Debrecen város közoktatásáért” díjat kapott a szakmai közösség.

A nyelvi és színjátékos tehetséggondozás összekapcsolására kiváló lehetőséget biztosít az idegen nyelvi színjátszás, amelynek már vannak hagyományai és szép eredményei intézményünkben.

A kosárlabda sportban iskolánk jelentős sikereket tudhat magának, mind versenyeredményekben, mind a városi utánpótlás nevelés terén. Diákjaink intézményünkből kikerülve is szép eredményeket érnek el a város különböző kosárlabda csapataival.

Munkánk eredményességének mutatói iskolai és iskolák közötti megmérettetések, tanulmányi versenyek, projekttalálkozók. A visszajelzések alapján kontrollálhatjuk munkánkat, amelyet a tanulóktól, szülőktől, bevont résztvevőktől kaphatunk. Az általunk megjelölt területek mindegyikén városi versenyek, vetélkedők formájában képzeljük el a tehetséges gyermekek felfedezését.

 

Hisszük Ranschburg Jenő gondolatának igazságát:

„Mindenki jó valamiben.”

A mi feladatunk, hogy bizonyítsuk ezt, s minél több gyermekkel közösen találjuk meg az ő egyéni értékeit.